Cyniskt, men hoppfullt. Så beskriver Simon Jakobsson själv stämningen i sin musik. Ikväll, den 24 oktober, är han värd för Club Acoustic på klubben Himalaya på Wisby Hofs övervåning – en kväll i fyra akter där han själv står på scen med sitt band Zai Baba & The Sun.
Artist, arrangör, producent och låtskrivare. Att musik är en omfattande och betydelsefull del av 27-årige Simon Jakobssons tillvaro är överflödigt att påtala. Tre kvällar under hösten driver han Club Acoustic tillsammans med Annika Fehling och Bo Ahlbertz. Det är en fortsättning på vårens klubb Acoustic Hammer på The Hammer Bar i andra änden av Adelsgatan. Det blir akustisk originalmusik, egenskrivna låtar, 60- och 70-talsinspirerad musik, bluestoner och avskalat.
Intresset för musik väcktes i tolvårsåldern, då han började lyssna på Nirvana och Beatles. Hans storebror spelade i ett band och Simon började spela lite hemma på sin mammas gitarr, som hon haft sedan hon var liten.
– Musik har alltid varit mitt största intresse och den har räddat mig i flera situationer i livet. Inte just skapandet av musik kanske, men att kunna ha musiken att nörda in sig i ordentligt, säger han där vi sitter i den medeltida källaren på Hedbergs Bok & Musikkafé på Södra Kyrkogatan. Här har Simon Jakobsson spelat flera gånger, senast på Visbydagen & Kultur i natten i början av oktober.
Inspelning av debutalbum
Han spelar både solo som singer/songwriter och tillsammans med sitt band Zai Baba & The Sun, som han startade för drygt ett år sedan. Just nu håller de på att spela in sitt debutalbum Ligthen Up, där Simon skrivit alla låtar själv. Tanken är att inspelningen ska vara klar senast till jul. Albumet har spelats in delvis i en studio och även hemma hos vänner.
– Vi spelar in lite överallt. Just nu är vi hemma hos mig och ska lägga piano, stråkar och sång. Själva mixningen tar två till tre månader, så skivan borde kunna komma ut i mars, i första hand på Spotify och iTunes, upplyser han.
I början handlade det om att hitta sitt eget språk, sitt eget sätt att uttrycka sig på. Han känner att han gjort det nu.
Uppträtt på Visbyfestivalen
I Stockholm, Göteborg och Hässleholm i Skåne har han studerat musik- och ljuddesign och jobbat med bland annat it-support och på ett tryckeri. För tre år sedan flyttade han tillbaka till uppväxtstaden Visby.
– Det är skönt att ha en plats där man kan få vara i fred och hålla på med sin musik. Folk hjälps åt här, det finns ett bra nätverk. Vi ringer till varandra om man behöver tips på spelningar, säger han och fortsätter:
– Jag var hemma och tränade på att spela och sjunga tills jag var nöjd, tills jag kände att jag kunde stå för det jag gjorde. Då var det dags att börja spela på scen inför publik.
De senaste två somrarna har han uppträtt på Visbyfestivalen. Det var i detta sammanhang som han lärde känna Annika Fehling, som startade Sveriges enda singer/songwriterfestival för åtta år sedan och som han nu arrangerar Club Acoustic tillsammans med.
– När jag flyttat tillbaka till ön började jag tänka på hur musikscenen ser ut och vad som behövs här. Det finns en del som är akustisk, en som är elektronisk och en pop och rock-del. Jag startade en egen klubb som hette Club Unplugged på Fenix ungdomens hus, berättar han.
Startade Musik På Gotland
Simon driver även företaget Musik På Gotland tillsammans med John Norrby, som är webbutvecklare. Genom Musik På Gotland, som de startade i februari i år, promotar de spelningar, slussar jobb till artister på ön och hjälper till att dokumentera och lyfta fram musikscenen. Det mesta går genom hemsidan.
– När vi får ett mejl med en bokning tittar jag på vår lista med alla band, musiker och artister på ön. Kanske är det någon som behöver en fiolspelare och en kontrabasist till ett bröllop på Fårö. Då är det bara att kolla i listan och ringa till dem. Just nu är det mycket bröllopsbokningar inför nästa sommar, säger han.
I framtiden skulle han vilja producera mer musik – både åt andra och åt sig själv.
– Drömmen är att ha min egen studio, gärna på landet här på Gotland, där jag kan spela in alla instrument och göra hela produktionen själv. Jag vill ha en bred publik, det spelar stor roll att nå ut till folk, men någonstans inom mig vill jag också göra jättesmala grejer, säger han.
Har han någon inspiratör?
– Bob Dylan och Neil Young, svarar han utan att tveka.
– För mig kommer allt därifrån när det gäller singer/songwriter-biten, och även Ryan Adams och Nick Drake är viktiga för mig, tillägger han.
Vi pratar om hans låttexter, vad de handlar om. Han berättar att låtarna på det kommande albumet behandlar hans senaste fem år, då han på något sätt hittat sig själv och bearbetat grubblerier, känslor, sånt som skaver. Det svåra, mörka och djupsinniga, livets stora frågor. Men med stråk av ljus.
– Deppig musik tilltalade mig mycket som tonåring, men det har också gett mig en positiv världsbild. Det är dåligt, men det blir bra. Därför försöker jag alltid ha en positiv twist i mina låtar. Det är ingen hopplöshet jag försöker förmedla, utan en tro på livet. Det är väl något ansvar man har, även om det är konst, säger han.
Text: Maria Molin
Foto: Mikael Klasson
Club Acoustic
i samarbete med Kulturföreningen Roxy, Musik På Gotland, Studiefrämjandet och Wisby Hof Bar & Kök.
Vad: Singer-songwriters och band i akustisk sättning, med ett personligt tilltal i fokus.
När: Fredag 24 oktober kl. 20-22.
Var: Himalaya, övervåningen på Wisby Hof (gamla Effes), Adelsgatan 2 i Visby
Entré: 50 kr. (studerande) / 70 kr. (fullt pris)
På scen: Zai Baba & The Sun, Kim Hemström, Pontus Wretling och Clara Klingenström.
Nästa Club Acoustic: Fredag 28 november kl. 20-22 på samma ställe (Himalaya/Wisby Hof).
Tre namn är klara hittills: Bo Ahlbertz, Lee Gotvik och Sarah Löfquist. Det fjärde namnet meddelas senare.