Det är det råa, karga och avskalade landskapet som lockar honom. Han hittar det i närheten av sitt barndomshem i Hellvi på nordöstra Gotland: i skogen eller vid det öppna havet på S:t Olofsholm och Furillen. I höst ställer konstnären Sebastian Grönwall ut landskap, fåglar och stilleben på Galleri B:fors i Stockholm under titeln Raw Expression – direkt från naturen.
Caféets slutna rum: filtrerad höstsol genom fönstret mot uteserveringen och Långholmsgatan, ångmoln från espressomaskinen, ett regn av musik blandat med röster, möter naturens öppna landskap i Sebastian Grönwalls smartphone när han visar en av sina målningar. Ett blåsigt hav, en himmel i gråskala över S:t Olofsholm på nordöstra Gotland. Ett yttre landskap blir också ett inre i tavlan som uttrycker melankoli. I en beskrivande målning med abstrakta inslag får fantasin sippra in i oljefärgens lyster.
– Det abstrakta är det oväntade: det som jag utelämnar eller lägger till, som till exempel en komplementfärg. Det är min egen tolkning av landskapet – stiliserat och inte en exakt avbildning, säger han där vi sitter på café Klang mitt i Hornstulls ström av människor och intryck:
– Leken är otroligt viktig för mig och det expressiva kommer med i tavlorna. Jag påbörjade den här på Gotland för ett par veckor sen och måste slutföra den utifrån en skiss och minne, ibland även fotoreferens, säger han.
Sebastian Grönwall söker och finner ofta sina motiv i närheten av barndomshemmet på Gotland, i Hellvi där föräldrarna bor kvar och där han idag har en ateljé. I friluftsmåleriet, så kallat ”plein air”, gäller det att fånga dagsljus, färgskiftningar och atmosfär. Sebastian försöker göra alla moment i målningarna framför motivet ute i naturen: från skiss till färdig oljemålning. Det kräver kunskap, disciplin och anpassning till vädret och ljuset som förflyttar sig och förändras snabbt.
Mustiga jordfärger på paletten
Ibland tar han med sig kunskaperna om motivet och målar hemma i lägenheten vid Hornstull, där han bor tillsammans med sin flickvän. Just nu är han mitt uppe i arbetet med de sista tavlorna inför en utställning på Galleri B:fors på Östermalm som öppnar den 17 oktober.
– Jag kan måla andra landskap också, här i Stockholm när jag kommer ut i Nackareservatet, men det känns inte lika märkvärdigt som på Gotland. Det är den oupptäckta, orörda naturen som fångar mitt intresse och färgskalan, säger han.
Favoritfärgen är ockra, en av tre jordfärger på hans palett.
– Jag skulle vilja kalla det för mustiga och sofistikerade färger. Jag jobbar utifrån ganska få färger, jag har egentligen bara tolv på min palett. Jag lär mig de här pigmenten, hur de integrerar med varandra, säger han.
Förutom landskap kommer han även att ställa ut stilleben och fåglar på Galleri B:fors.
– Jag försöker jobba mycket med dynamik, precis som inom musik. Utställningen kommer att rymma färgdynamik: komplementfärger, svärta, ljus och gråskala.
När han ska välja ut föremål till stilleben är det känslan som leder honom. Han söker ett föremål med en historia att berätta och försöker inte försköna det. Vissa saker hittar han i hemmet, som på målningen han valt ut till vernissagekortet. Det ligger framför oss på cafébordet.
– Det här är mina föräldrars skål, en soppterrin som de fick när de gifte sig, säger han och fortsätter:
– Jag fastnade för de fascinerande färgerna. Hur blir det kyliga vita och blå i kontrast till något extremt varmt som den här apelsinen? Det blir väldigt effektfullt. Kontrasterna är ofta avgörande när jag väljer ut föremål, och naturligtvis handlar det om komposition. Det är så viktigt hur man placerar föremålen, så att det blir vilsamt att se på.
Klassisk utbildning i hantverket
Sebastian Grönwall har gått en treårig utbildning på konstskolan The Swedish Academy of Realist Art, Atelier Stockholm, med inriktning på traditionell realistisk teckning och måleri. Skolan startades 2006 av en amerikan och bygger på en konservativ utbildningsteknik. På förmiddagarna var det kroki och på eftermiddagen målade de stilleben.
– Undervisningen krävde full koncentration. Utgångspunkten är det klassiskt akademiska måleriet, men när du har lärt dig hantverket, att kunna måla av saker, då vill man gestalta ett alldeles eget uttryck, säger han.
Han tycker inte att de exakta akademiska studierna hämmat hans frihet som konstnär – han har tvärtom stor nytta av kunskaperna nu när han uttrycker sig friare. En av Sebastians biblar inom konstvärlden är boken Alla Prima II av Richard Schmid, som även är en favoritkonstnär. Jeremy Lipking, Anders Zorn och Carl Larsson är andra inspiratörer. Inspirationen jobbar han fram och finner den ofta när han går rakt in i naturen.
– Ibland kan man få för sig att motivet kommer gratis när man reser till Gotland, att det bara finns där, det uppenbara, men riktigt så är det inte. Jag måste hela tiden söka motiv och har stora krav på hur kompositionen ser ut, säger han.
Om han tittar på ett fotografi av en fågel ser han skarpa konturer och en tvådimensionell direkt avbildning, där kameran överdriver kontrasterna och slår ut betydelsebärande detaljer.
– Den ser urklippt ut, hur gör jag för att få den att hoppa eller flyga? Då måste jag behandla alla kanter, få till alla valörer. Vad är det för färg i det mörka och i det ljusa? Vikten av det här har jag insett med tiden, att man lär sig otroligt mycket när man jobbar utifrån verkligheten.
Skogen och havet som lekplats
Att det blev just landskap som fokus i Sebastian Grönwalls konstnärskap har att göra med att han sedan barnsben känt sig hemma och trygg ute i naturen. Skogen och havet var hans barndoms lekplats och tillflyktsort. Som barn ritade han skepp, som ett sätt att förverkliga drömmen om att segla ute på havet. Han målade tillsammans med en kompis och sedan åkte de till Lärbro eller Visby, där de knackade dörr och sålde sina akvareller och teckningar.
Under tiden som konstintresset växte sig starkare jobbade Sebastian med annat och utbildade sig till fritidsledare. Så småningom började han skära ner på de andra jobben och utökade målartiden. Han håller i workshops och föreläsningar i ämnet oljemåleri och har ibland privatelever. Fem gånger har han fått publikens pris på Vårsalongen i Lärbro, senast förra året.
När vi ses är det drygt två veckor kvar till utställningen på Galleri B:fors. Idag ska han till Naturhistoriska riksmuseet och titta på fåglar och teckna dem på plats.
– Tidspressen gör att jag har mer lust är någonsin att måla, säger han och tillägger:
– Jag vill verkligen att det ska bli en sprakande utställning, en färgexplosion – inte bara att jag kastat färg på duk, utan att det verkligen finns en motivering till de starka färgerna.
Förutom intresset för musik – han har gjort trance-musik tidigare och spelar på sitt piano hemma i lägenheten – ägnar han fritiden åt sprintträning inför en tävling nästa sommar.
– Även där finns en dynamik. Jag står stilla och målar och märker direkt i min penselföring när jag varit ute och sprungit. Då är det välplanerat och ett slags lugn i varje stråk – annars målar jag mycket spontant – det måste finnas både och.
Har han ett drömresmål, dit han längtar efter att åka för landskapets skull? undrar jag innan vi lämnar caféets stilleben: två stora tomma kaffekoppar fyllda med solljus.
– Jag skulle vilja resa till Bretagne och måla fyrarna, det är en dröm. Det karga landskapet i norra Frankrike. Jag gillar dramatiken, säger han.
Text och foto: Maria Molin
Målningar: Fall in S:t Olofsholm, Sajgs II, White Scream, Yard Still Life, Boat by the Coast, Bird by the Sea, Långe Erik.
Raw Expression, måleri av Sebastian Grönwall
Galleri B:fors
Karlavägen 83 i Stockholm
Vernissage lördagen den 17 oktober kl. 13-16
Utställningen pågår till och med den 5 november
Hemsida: sebastiangronwall.com
Han målar under bar himmel i Hellvi
Artikel om Sebastian Grönwall (skriven av Maria) på Gotland.net
Sebastian Grönwall om kreativitet
MACI Production har gjort en serie avsnitt med gotländska konstnärer som svarar på frågan: ”Vad betyder kreativitet för dig?” En av dem är Sebastian Grönwall.