Intervju med illustratören Janette Bornmarker
När dörren öppnas till illustratören Janette Bornmarkers studio intill Helge Ands ruin i Visby stegar jag rakt in i ett manus. Sidorna klättrar som murgröna över väggen och till våren kommer 1288 – ett delat land att se dagens ljus – den första boken i en serie som i ord och bild berättar om händelser och personer i Gotlands historia.
Som barn drömde hon om att bli arkeolog eller konstnär. När Janette skulle börja skolan gick flyttlasset från Stockholm till Kramfors, där hennes pappa fått arbete inom Statens Järnvägar.
– Mina föräldrar flyttade till Norrland av samma anledning som jag och min familj när vi valde Gotland. Vi ville bara kunna kliva ut och känna att vi var i naturen, berättar hon när vi dricker kaffe i hennes studio i ett hus som hon delar med andra kvinnliga företagare: textilkonstnärer, arkitekter och en författare.
Eftersom det inte fanns någon estetisk linje varken på gymnasiet i Kramfors eller i närheten föll valet på livsmedelsteknisk linje i Örnsköldsvik.
– Den utbildningen visade sig vara en bra grund för mig, för på min väg mot målet att kunna arbeta med bild kunde jag alltid försörja mig på jobb i kök och restaurang, säger hon och funderar en stund:
– Det är viktigt att hålla fast vid drömmarna, men vägen dit är också viktig, erfarenheter som man samlar på sig. Jag har träffat människor i många olika slags miljöer: syfabrik, skolkök och tryckeri, möten som ger näring i arbetet som kreatör och gör att jag kan beskriva saker från flera perspektiv.
Så snart Janette fyllt 18 år flyttade hon tillbaka till Stockholm.
– Jag fick för mig att jag skulle bli fotograf, hittade ett jobb i en liten fotoaffär och läste bildjournalistik på en folkhögskola.
I väntan på att få göra ett andra försök att komma in på Beckmans designhögskola i början av 90-talet arbetade hon som assistent till illustratören och grafiska formgivaren Anders Lindholm. Under året på hans frilanskontor i Gamla stan lärde hon sig mycket om den tekniska delen av hantverket och bestämde sig för att satsa på illustration istället för foto. Portfolion växte och året därpå blev hon antagen till reklamlinjen på Beckmans. Sedan dess har hon arbetat som illustratör och grafisk formgivare och även gått en filmmanusutbildning på högskolan på Gotland och kurser i bilderboksmanus på HDK i Göteborg.
– Bilderboksmanus är något jag drömmer om att göra och jag har gjort några små försök att skriva, som jag lagt på hyllan för att det har kommit in andra jobb, berättar hon.
På hennes hemsida läser jag ett citat av den amerikanska piloten Amelia Earhart, den första kvinnan i världen som flög själv över Atlanten i början av 1930-talet: ”The most effective way to do it, is to do it”. Janette Bornmarkers främsta drivkraft är att få uppslag till olika projekt, helst i samarbete med andra, så att de kan lyfta och luta sig mot varandra när det behövs. I slutet av 90-talet, då agentverksamhet var relativt nytt i Sverige, startade hon illustratörbyrån Hit Agency i Stockholm.
– Jag kontaktade andra illustratörer, några som fortfarande utbildade sig och några som precis gått ut. En annan illustratörsagentur startade ungefär samtidigt, men jag hävdar att vi var först, säger hon med ett skratt, som hon har nära till.
Ett annat i raden av projekt som Janette Bornmarker har drivit är ett showroom i Stockholm, som hon öppnade tillsammans med sin man Jonas för tio år sedan. De hade just varit på en jordenruntresa med barnen till bland annat Australien, där de fick idén.
– Det var ännu inte så vanligt med pop up-butiker i Sverige då, men i Australien hade vi besökt många och fått inspiration. Vi hittade en lokal på Ringvägen och gjorde om den till utställningshall och butik, som illustratörer, fotografer och formgivare kunde hyra under en kortare period för att visa och sälja sina verk.
De flyttade till Gotland sommaren 2012. Först var tanken att de skulle bygga ut sommarhuset i Väte, men så föll de för ett hus med 50-talsinredning i Visby innerstad. Ett annat projekt, som en fortsättning på paret Bornmarkers tidigare showroom i Stockholm, blev butiken Studio Bornette som de öppnade i ett medeltida packhus på Klosterbrunnsgatan sommaren 2017. Där säljer de hantverk och andra produkter med genomtänkta materialval, konstnärlig kvalitet och lekfullhet i fokus. De kallar den ”Visbys hemligaste butik” på grund av den anonyma exteriören och läget i en avskild gränd.
– Drömmen om att skapa något eget, en plattform för vår kreativitet, gjorde att vi hela tiden letade efter möjligheter. Det var så vi hittade den här lokalen, ett cykelförråd som renoverades.
I sin egen studio delar Janette rum med konservatorn, konstvetaren, bildpedagogen och författaren Katarina Söderdahl, som hon just nu arbetar med i ett bokprojekt.
– Vi har länge pratat om vårt gemensamma intresse för gotländsk historia och förra året bestämde vi oss för att göra något av det. Vi vill att varje bok i serien ska behandla en händelse, ett ämne eller en person i historien. Jag tror att vi har 30 titlar som skulle kunna bli något.
Hon visar mig manuset som sitter uppklistrat sida för sida i deras gemensamma rum och täcker ena långsidan. De kommer att ge ut böckerna själva på sitt nystartade förlag Det var en gång förlag. Den första boken i den populärhistoriska serien heter 1288 – ett delat land och handlar om det gotländska inbördeskriget, som för lång tid framåt delade stad och land. Målet är att den ska komma ut i vår, lagom till Gotlands bokmässa.
– Vi letar efter händelser i historien som inte skildrats så mycket och som folk kanske glömt bort. Det är en fackbok som riktar sig till alla åldrar och vår faktagranskare är Nils Blomkvist, professor emeritus i medeltidshistoria, säger hon.
– Vi vill belysa ämnen som är aktuella även i dag och uppmuntra muntligt berättande. Förutom att du lär dig någonting, får du en historia som du kan återberätta.
Syftet med boken har varit att göra historien lättillgänglig. Texten är koncentrerad och ger stort utrymme för bild.
– Allt är verkligen ett samarbete. Katarina som är mer historiskt kunnig håller i skrivpennan och jag är mer tekniskt kunnig vad gäller bild, men vi ser helheten i text- och bildmanus som något vi gör tillsammans.
Janette Bornmarkers stil som illustratör beskrivs ofta som lekfull och humoristisk. Hon arbetar till stor del med färg, men avslöjar att hon egentligen föredrar svartvitt – om hon får välja.
– Stockholms läns landsting har varit min största uppdragsgivare genom alla år och många förknippar nog därför mitt manér med Vårdguiden, även om jag haft en mängd andra uppdrag för olika tidningar, förlag och reklambyråer. I Vårdguiden har jag rent tekniskt försökt sträva efter att ha det så platt som möjligt, men ändå få ett djup i bilden på något sätt. Det är frilagda bilder som berättar något koncentrerat symboliskt, säger hon och tillägger:
– Nu är det roligt att göra en helt annan typ av illustrationer till vår bok, även om jag själv känner igen mina linjer.
Hon liknar sig själv vid en virvelvind som ständigt sveper in i olika projekt. I allt det stora i livet inspireras hon av det lilla, av små detaljer och miniatyrvärldar, när hon stannar upp och dröjer sig kvar.
– Jag gillar att vara vid Fridhem. Där kan jag sitta länge på stranden och leta småstenar och fossiler eller så får jag inspiration när jag fastnar för en detalj mitt i ett hundrasidigt magasin.
Text och foto: Maria Molin
Illustrationer: Janette Bornmarker
”Crystal Palace fast i Göteborg”, HDK Trädgårdsföreningen
”Stenkyrkeäpple”, Kattlunds museigård
Ur den kommande boken 1288 – ett delat land, Det var en gång förlag, 2020
Om förmaksflimmer i Vårdguiden, Stockholms läns landsting