Tommy Söderlund
Intill | Intimacy
Visby ringmur, medeltida kyrkor, skeppssättningar, Valdemar Atterdag och bildstenar. Det är några av de associationer som man brukar göra när orden Gotland och historia nämns i samma mening. Men historia är inte enbart forntid eller medeltidsvecka. Historia är också närmare än så. När jag först bläddrar igenom Tommy Söderlunds bok ”Intill” tänker jag på Lärbro krigssjukhusmuseum som delar lokal med ett vandrarhem. Det är nog få som har baracken på Norrvangevägen som destination för dagsutflykten, de som besöker museet är där av en slump. Så är det med mycket av Gotlands moderna historia, man upptäcker den oavsiktligt, det är nästan som att berättelsen om vår tid inte riktigt vågar ta för sig utan gömmer sig i skuggan av fornstora dagar och väntar på att upptäckas. Det är i den kontexten som jag ser boken. Som ett porträtt av det moderna Gotland. Inte stenarnas Gotland utan människornas Gotland. Här är det inte raukarna eller vikingarna som får ta plats utan flyktingarna, familjerna och vardagshändelserna.
Det som slår mig i läsningen av ”Intill” är just hur nära man kommer bilderna. Det är som när man bläddrar i ett fotoalbum hemma hos en avlägsen släkting. Relationen finns där, jag känner en koppling till bilderna men jag känner inte personerna på bilderna. Ibland känner jag igen en plats eller någon typiskt gotländsk företeelse som varpa eller en båt full av gotlandsfår; men lika ofta påminns jag om att jag är fastlänning, att jag inte kan koderna, att jag inte är en del av berättelsen. Det känns nästan som att jag egentligen inte får titta på bilderna, att de är hemliga, personliga och inte menade för andras ögon än de närmaste. Det är just det som är styrkan i Tommy Söderlunds bok, känslan av att man får komma inpå, vara med där och då det hände, en medaktör i stunden.
En av mina favoritbilder är ”Gryning vid Rangsarve en midsommardag på 1970-talet”. Bilden visar ett par som sitter på en bänk i en trädgård omgivna av resterna från midsommarfirandet. På en lina hänger filtar, dukar och täcken som bildar en slags ridå runt paret. De sitter nära varandra, nästan på varandra. Det är svårt att utläsa vad de gör förutom att man ser att en av personerna halsar ur en flaska samtidigt som hen lutar sig bakåt in i den andra personens famn. De ser ut att vara unga. Kanske var de redan ett par innan festen? Kanske möttes de för en kort stund just när bilden togs? Kanske är de ett par än idag? Det enda som är säkert är att de delade den där stunden, just där, just då. Nu delar jag den också med dem, den kommer för alltid vara en del av min bild av Gotland.
På drygt 400 sidor av gotländsk samtidshistoria kommer jag närmare Gotland än vad jag någonsin gjort tidigare. Jag är där. Jag ser Gotland genom en gotlännings ögon, genom Tommys ögon. Paret på bänken, mannen som kört ut för stupet och omkommit, flickan med hönan, Tommys pappa avbildad av Tommy i sjukhussängen sista gången de sågs. Det är bilder som jag kommer ta med mig och återvända till, precis som jag kommer att återvända till Tommy Söderlunds bok och till Gotland.
Text: Karl Nyberg
Skribenten Karl Nyberg har studerat konstvetenskap i Uppsala och Rennes i Frankrike. När han arbetade på Moderna museet startade han bloggen SARTS tillsammans med kollegan Rikard Ekholm, där de ville förmedla ett kritiskt perspektiv med personlig vinkling på svensk konst och konstdebatt. Sedan drygt tio år tillbaka är han kreatör på PR-byrån Prat i Stockholm. Han tillbringar gärna somrarna på landstället på norra Gotland, i Lärbro närmare bestämt.
Bilder: Tommy Söderlund
Läs en intervju med Tommy på Kulturöjn, här (publicerad i oktober 2016).
Intill | Intimacy
Utgiven 2018-04
Med text av Eva Sjöstrand
Form: Christer Jonson
Översättare till engelska: Kathy Gow Sjöblom