Historiens vingslag i digitalt måleri

Mats MinnhagenEtt starkt intresse för historia och saga kombinerat med den senaste digitala tekniken. På en frilansplats på Science Park Gotland i Visby sitter Mats Minnhagen och jobbar, med närhet till medeltida ruiner och kullerstensgator, där han promenerar för att få inspiration.  

Mats Minnhagen har en magisterexamen i arkeologi. När han efter studierna i Umeå och Lund arbetade som fältarkeolog i Skåne gjorde han teckningar vid sidan av, som en hobby. Det var först när han som 24-åring fick upp ögonen för digitalt måleri och concept art som han vågade satsa fullt ut på illustration.
– Jag snubblade över den amerikanska digitalkonstnären Craig Mullins på nätet, som gör fantastiskt snygga grejer. Det var otroligt inspirerande och jag förstod hur kraftfullt mediet är.

En grundläggande konstutbildning fick han på Gotlands konstskola, men de digitala bitarna lärde han sig på egen hand. Därefter fick han en tjänst på EA Dice i Stockholm, där han arbetade med concept art till spel under ett år. För att kunna fokusera mer på bokillustration bestämde han sig sedan för att frilansa och återvände till Gotland. Det fungerar bra att jobba på distans över nätet och han ser inget problem med att bo på en ö. Kunskaperna i arkeologi har han nytta av i sitt jobb, då han gör många historiska illustrationer.

Minnhagen har alltid varit intresserad av fantasy och science fiction och uppskattar det fantasifulla och lekfulla i dessa genrer. Tolkienillustratörerna Alan Lee och John Howe och den svenske sagoillustratören John Bauer är några av inspiratörerna.
– Fantasy rymmer ofta existentiella frågeställningar som man kan titta på ur ett allmängiltigt perspektiv, då de lyfts ut ur sin historiska kontext. I science fiction kan man utforska tankeexperiment ur dess mänskliga synvinkel, säger han.

Datorn är Mats Minnhagens enda arbetsverktyg. När han började med digitalt måleri skissade han för hand och scannande in teckningen, men nu gör han även skissen i datorn. Han jobbar främst i Photoshop. Ibland använder han även SketchUp, där han bygger upp klossmodeller när han ska göra en byggnad eller en stad. Modellen blir ett stöd när han sedan målar i Photoshop.

bronsdolken1I Photoshop gör han först en liten thumbnail-skiss, där han fokuserar på valörerna i gråskala och försöker hitta en bra komposition. Därefter gör han en linjeskiss, först i svartvitt och sedan färg. Sista steget är att plocka bort linjerna och måla klart bilden. Han brukar använda penslar med olika former och texturer för att få ett varierat uttryck.
– Det går snabbare digitalt jämfört med att teckna för hand. De stora skillnaderna är i skisstadierna, då man effektivt kan ändra färger och experimentera sig fram till en bra komposition. Eftersom man kan backa blir man inte lika rädd för att göra fel, man vågar chansa mer. Det gör mig mer kreativ, säger han.

Han jobbar mycket med illustrationer till ungdomsböcker.
– Det blir lite mer lekfullt. Min stil passar nog bra för detta också, en aning stiliserad, fast samtidigt målerisk.
Mats drömprojekt är att få fördjupa sig i nordisk folklore. Han är fascinerad av karaktärer och varelser i gamla folksagor.
– Och det skulle vara kul att få jobba med film, gärna en stor fantasyfilm, som konceptare eller kanske matte painter, säger han.

Den fysiska delen av jobbet som fältarkeolog är något han saknar.
– En nackdel med digitalt måleri är att det är väldigt kliniskt. Man blir inte direkt skitig under naglarna, det är lite sterilt på så sätt och det kan vara oinspirerande ibland.

Han har ett stort intresse för 1800-talsmåleri och konstnärer som bland andra Zorn och Singer Sargent. Konstnärsmyten med oljefärg på händerna och terpentindoft i ateljén uppfylls inte i hans dagliga arbete. Den känslan söker han sig istället till på sin fritid då han tecknar kroki, och han funderar på att ta upp porträttmåleri.
– Det skulle vara intressant att lära sig det på riktigt och där finns också en marknad. Jag är inte där än, men förhoppningsvis ett framtida projekt.

Text och foto: Maria Molin

Tidigare publicerad på engelska i en internationell utgåva av tidskriften Tecknaren nr 1 2013.

Bild (ovan): Bronsdolken – den utstötte. Omslag till den svenska utgåvan av Gods and Warriors av Michelle Paver (Semic, 2012).

Medeltida marknad

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Medeltida marknad. Omslag till Medeltiden
av Torsten Bengtsson (Nypon förlag, 2012).