Efter föregående års porträtt- och stillebenutställningar faller ljuset i kalkstensladan nu på en samling målningar som på olika sätt kretsar kring temat landskap. I sommarutställningen Postcards på galleri Hellvi Kännungs på nordöstra Gotland har 24 konstnärer skickat en hälsning från olika delar av världen, som skildrar en hemvist, ett minne eller en känsla av en plats.
I mitten av juli öppnade den tionde utställningen i ordningen på sommargalleriet Hellvi Kännungs. Gotlandsgalleriet är relativt frikopplat från Magnus Karlssons galleri på Fredsgatan i Stockholm och här kan de idéer som inte ryms inom ramen för den ordinarie verksamheten förverkligas. Några av de medverkande konstnärerna i sommarens grupputställning Postcards är representerade på galleriet, andra är hämtade från galleristens egen privata samling medan de internationella konstverken lånats in för utställningen.
– Landskapet är tydligt närvarande hos många av galleriets konstnärer. Det har också varit en revival för landskapsmåleri de senaste åren, vilket har att göra med att vi alltmer söker oss ut i naturen – inte minst nu under pandemin, säger Magnus Karlsson.
För ett år sedan fick han upp ögonen för det nystartade Instagramkontot Mothflower, som på kort tid blivit en interaktiv gemenskap med internationella konstnärer, konstentusiaster, samlare och gallerister. Bakom kontot står trädgårdsmästaren Brit Pruiksma, ursprungligen från New York, som numera bor utanför Birmingham i England. Under våren startade hon online-galleriet Mothflower.com, där hon främst säljer konst av oetablerade konstnärer, och hon drömmer om att öppna ett fysiskt galleri i London i framtiden.
– Bilderna hon lägger ut på Instagram är en intressant mix, konsthistoriskt och samtida måleri med både okända och välkända konstnärskap. Hon väljer bilder på ett omsorgsfullt och genomtänkt sätt, och när hon placerar dem sida vid sida och hittar ett spår händer det något spännande, säger Magnus Karlsson och tillägger:
– Det är ett fält av måleri som ligger nära mitt urval och min smak. Jag kände att det fanns ett släktskap och bjöd in henne till ett samarbete kring årets sommarutställning här på Gotland. Vi har gjort urvalet tillsammans, men har hittills aldrig träffats i det fysiska rummet.
Även om de deltagande konstnärerna inte heller mötts är det många som lärt känna varandra genom det digitala forumet.
– Att få möjligheten att skapa en kraftfull väv som binder samman konst och konstnärer från hela världen är en av drivkrafterna i mitt arbete med Mothflower. Det är fascinerande att upptäcka och utforska de unika uttryck som existerar i olika kulturer, och samtidigt en glädje att finna beröringspunkter och gemensamma frågeställningar oavsett var en konstnär kommer ifrån, säger Brit Pruiksma i ett pressmeddelande.
Utställningen Postcards på Hellvi Kännungs är den första fysiska utställning hon gör, och den presenterar verk av flera av de konstnärer som hon lyft fram på sin sida den senaste tiden.
– Med tanke på att Mothflower når en global publik som sträcker sig över 50 länder kändes det naturligt att sammanställa en utställning som skulle vara en hälsning till den internationella gemenskapen, säger hon.
Både Galleri Magnus Karlsson och Brit Pruiksmas Instagramkonto Mothflower lägger under utställningsperioden ut två bilder om dagen med berättelser i form av små personliga hälsningar från konstnärerna, som de har skrivit om sitt eget verk. Samtliga verk i utställningen har landskapsmåleri i grunden, men de drar åt olika håll, något åt porträtt, ett annat åt arkitektur och ytterligare något om själva processen att måla landskap ”plein air” med staffliet i blickfånget. De är alla som ett vykort du skickar med utsikt från en plats där du befinner dig i stunden.
– Det finns en romantik i det där, att sända en hälsning från en främmande plats, som berättar något om var och vem man är, menar Magnus Karlsson.
Alla världsdelar är representerade, men det har inte varit en ambition att fånga upp alla konstyttringar.
– Vi har snarare letat efter en viss typ av måleri som hänger ihop estetiskt. Man kan känna att liknande inspirationskällor och föregångare ekar i många av verken här och att de har en gemensam syn på konsten.
Det finns många trådar mellan verken som man i gallerirummet kan betrakta cykliskt som ett dygn eller ett år. Den första bilden i utställningen är en nattscen, som övergår i morgon samtidigt som vinter blir vår. I de sista bilderna, om man följer hängningen medsols runt rummet, har landskapen höstfärger med mer mörker och mollstämning. Bilderna går också mot olika grader av upplösning, mot mer abstrakta och inre landskap. Formatet på samtliga verk är litet och påminner om vykortets.
– Vi har inte sökt det storslagna, utan fokuserat på det mer intima i berättelsen. Konstnärerna har packat ner sitt utvalda verk från sin hemvist i världen och skickat det till galleriet. Sedan har vi samlat ihop bilderna och hängt upp dem på den här platsen, mitt i ett gotländskt landskap, säger Magnus Karlsson medan han släpper ut en fjäril som hittat in till ett av ladans fönster, med utsikt mot landsväg och grönskande fält.
Text: Maria Molin
Foto: Galleri Magnus Karlsson
Utställningen Postcards visas på Galleri Hellvi Kännungs på Gotland fredag–söndag kl. 12–16 från den 15 juli till den 8 augusti 2021. Här finns kaffe, kiosk och konst. Det går bra att boka en enskild visning av utställningen.
Medverkande konstnärer:
Mamma Andersson (Sverige), Jess Allen (England), David Almeida (Brasilien), Greg Becker (England), Anna Bjerger (Sverige), Spencer Carmona (USA), Chi Tien Lin Cheng (Taiwan), Penny Davenport (England), Andreas Eriksson (Sverige), Nancy Friedland (Kanada), Sarah Grant (Skottland), Susanne Johansson (Sverige), Hans Lannér (Sverige), Joanna Logue (Australien), Evert Lundquist (Sverige), Travis MacDonald (Nya Zealand), Barry McGlashan (Skottland), John Joseph Mitchell (USA), Nabeeha Mohamed (Sydafrika), James Morse (USA), Primus Mortimer Pettersson (Sverige), Alejandro Sintura (Colombia), Agnes Treherne (England), Heidrun Rathgeb (Tyskland).